Domme uitspraken Voedingscentrum over vitaminegebruik

2

Vitamine D werd afgelopen weekend door bezoekers van de Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht gekozen als populairste voedingssupplement. In een reactie meldde het Voedingscentrum dat vitaminegebruik zinloos is. Een domme uitspraak: belangrijke wetenschappers laten een heel ander geluid horen op basis van nieuwe inzichten.

Afgelopen weekend dromden duizenden mensen samen op de Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht. Bezoekers konden bij de stand van Supplementeninfo.nl in het kader van hun vitaminegebruik aangeven welke voedingssupplementen hun voorkeur hadden.

De Top 5 van de Supplement van het Jaar verkiezing

1 vitamine D (20%)

2 magnesium (17%)

3 multivitamine (11,5%)

4 visolie (11%)

5 probiotica (7%)

 

Van de kruiden scoorde curcumine het hoogst. Het zal geen toeval zijn dat al deze supplementen aan bod komen in ons boek Masterplan voeding, vitaminen, verjonging: ze zijn inderdaad belangrijk volgens een reeks experts (en veel beursbezoekers volgen onze blogs en boeken!).

Dit is de Top 3 van redenen om supplementen te slikken.

‘Werken aan de algemene gezondheid’ (33%)

‘Betere weerstand’ (20%)

‘Een specifiek doel, zoals sterke botten, betere stoelgang of een beter geheugen’. (11 %)

 

Domme reactie Voedingscentrum

Patricia Schutte van het Voedingscentrum beweerde in een reactie tegenover NU.nl dat vitaminegebruik zinloos is. Op een paar (?) uitzonderingen na dan: Vitamine D is volgens het Voedingscentrum zinvol voor babies, zwangere vrouwen, ouderen, en mensen met een donkere huidskleur terwijl vitamine B12 zinvol is voor veganisten. Volgens Schutte krijgt verder iedereen voldoende vitaminen binnen als je volgens De schijf van vijf eet. In ons boek Masterplan voeding, vitaminen, verjonging legt deskundige dr. Gert Schuitemaker echter uit dat slechts 2 procent van de bevolking dat ook daardwerkelijk doet: elke dag ideaal eten blijkt in de praktijk onhaalbaar. Bovendien geeft een rapport van het RIVM aan dat zelfs als je perfect volgens de richtlijnen eet, je nog steeds te weinig binnenkrijgt van foliumzuur, vitamine D, vitamine A, ijzer, selenium en zink.

Niet gehinderd door deze feiten beweert Schutte tegen NU.nl: ‘Wie gezond eet heeft geen tekorten.’ En: ‘Een vitaminepil kan een gezond voedingspatroon niet vervangen. Gevarieerde voeding bevat veel meer nuttige stoffen dan een vitaminepil en het slikken van extra vitaminen en mineralen geeft geen grotere weerstand.’

 

Vitaminegebruik voorkomt schade op latere leeftijd

Natuurlijk kunnen supplementen voeding nooit vervangen, vandaar de term supplement: iets wat je erbij neemt. Schutte heeft ook een punt dat zeker niet alle supplementen de weerstand verbeteren, terwijl dat bij de mindere merken wel lukraak op potjes wordt geclaimd. Maar waar Schutte helemaal aan voorbijgaat, is het belangrijke nieuwe inzicht dat subtiele vitaminetekorten op de lange termijn ernstige gezondheidsschade veroorzaken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH) van vitaminen en mineralen zijn gebaseerd op het voorkomen van gebreksziekten (zoals bijvoorbeeld scheurbuik bij een vitamine C-gebrek), maar houden geen rekening met het voorkomen van sluipende langetermijnschade.

Een goed voorbeeld hiervan is K2, een vitamine waarvan nog niet eens een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is vastgesteld. Wie weinig K2 binnenkrijgt vertoont geen direct merkbare gebreksverschijnselen, maar ondertussen kan de kalkhuishouding niet goed functioneren. Krijg je te weinig K2 binnen, dan heb je een verhoogde kans op aderverkalking: decennia lang merk je niks van een K2-tekort, totdat er op je  60ste opeens  een verkalkt bloedvat scheurt en je dood neervalt…

Gratis-1024x136Dit belang van K2 is nota bene aangetoond met goed Nederlands onderzoek onder leiding van professor Cees Vermeer van de Universiteit van Maastricht. Uit zijn onderzoek blijkt bovendien dat 40 procent (!) van de Nederlandse bevolking te weinig K2 binnenkrijgt. K2 zit van nature in kaas en kwark, maar om voldoende K2 binnen te krijgen zou je dagelijks grote hompen kaas of een halve liter kwark moeten eten. Daarom adviseert Vermeer vitamine K2 te slikken (als je geen sloten kwark lust).

Topwetenschappers zijn voor vitaminegebruik

Ditzelfde principe – een onmerkbaar klein vitaminetekort geeft grote schade op de lange termijn – geldt voor een reeks andere micronutriënten. Dat naast het eten van gezonde voeding vitaminegebruik daarom heel verstandig is, stelt de vooraanstaande Amerikaanse wetenschapper Bruce Ames in een razend interessant interview in Masterplan voeding, vitaminen, verjonging. In dit boek komt een keur van internationale topwetenschappers aan het woord, die allemaal supplementen adviseren als je gezond oud wil worden.

Het is de kunst om naar de juiste expers luisteren; luister daarom niet naar Patricia Schutte als het om supplementen gaat. Ik nodig haar uit het interview met Bruce Ames te lezen en kennis te nemen van het belangrijke onderzoek van Cees Vermeer.

groene-lijn-blog

Tekst Pim Christiaans / Life Unlimited

Pim is hoofdredacteur van Life Unlimited. Als journalist is  hij al 30 jaar gespecialiseerd in healthy aging en schreef de boeken De houdbare man, De houdbare vrouw en Check je houdbaarheid.

Visolie1

 

 

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: