Weten

Blijf langer jong en scherp met creatine

Creatine is een populair supplement onder krachtsporters omdat je er beter door kunt trainen. Tientallen studies suggereren echter dat deze natuurlijke stof daarnaast een allround anti-aging effect heeft. Vooral oudere hersenen kunnen soepeler gaan draaien door een dagelijke portie creatine.

Creatine is een verbinding die een belangrijke rol speelt bij de vorming van energie in onze cellen. Het lichaam maakt het zelf aan, maar doet dat minder efficiënt naarmate we ouder worden. Daarnaast krijgen we er dagelijks een paar gram van binnen met voeding, vlees en vis zijn de belangrijkste bronnen.

Door dagelijks een schepje creatinepoeder in te nemen, gaat het creatinegehalte in spierweefsel omhoog. Daardoor kun je langer en harder met gewichten trainen. Dat effect is goed aangetoond. Naast het bevorderen van trainingsresultaten doet creatine echter véél meer: het werkt als een antioxidant, remt verouderende ontstekingsprocessen en volgens een aantal studies verlaagt creatine zowel een te hoge bloedsuikerspiegel als een te hoog cholesterolgehalte. En dit is nog maar een greep. Er zijn aanwijzingen dat creatine de botten sterk houdt, het hart beschermt en zelfs rimpels tegengaat. De gezonde levensduur van muizen die creatine bijgevoerd kregen, werd met tien procent verlengd [bron]. Dat wil zeggen dat ze langer dan onbehandelde soortgenootjes van ouderdomskwalen bleven gevrijwaard.

Is creatine een ideaal anti-aging supplement?

In een wetenschappelijk overzichtsartikel over creatine schreven onderzoekers ruim tien jaar geleden al enthousiast: ‘Een eenvoudige en goedkope interventie, dagelijkse suppletie met 2-5 gram chemisch zuivere creatie voor gezonde volwassenen en vooral voor ouderen en bejaarden, zal waarschijnlijk preventief bijdragen aan de gezondheid van spieren, botten en hersenen, en mogelijk miljarden dollars besparen die anders zouden worden besteed aan revalidatiemaatregelen na ongevallen’.

Onderzoek dat sindsdien is verricht, heeft de reputatie van creatine als veelzijdig anti-aging supplement verder versterkt.

Oudere hersenen profiteren van  extra creatine

Het meest veelbelovend zijn de effecten van creatine op de hersenen. Als je ouder wordt, krijgen je hersencellen moeite met het genereren van voldoende energie. Door dagelijks extra creatine te slikken, neemt het gehalte ervan in je bovenkamer toe [bron, bron]. In studies met dieren en mensen verbeterde suppletie met creatine diverse hersenfuncties, onder meer het geheugen [bron, bron]. Er zijn aanwijzingen dat suppletie met creatine ook nuttig kan zijn bij een depressie, chronisch slaapgebrek, de gevolgen van een hersenschudding en degeneratieve hersenziekten [bron].

 

E-gids Bescherm je brein

In de geactualiseerde versie van Bescherm je brein worden vanaf pagina 30 de achtergronden van creatine als anti-aging supplement uitgebreid beschreven, met nadruk op het nut van creatine voor de hersenen. Ook vind je er praktische adviezen over het juiste gebruik van creatine en hoe je de werkzaamheid ervan kunt optimaliseren.

BESTEL NU

 

 

Tekst Pim Christiaans | Life Unlimited

Boeiende blog? Door hem te delen steun je deze site!

Gerelateerde artikelen

Ketonen brengen ouder brein terug in vorm

‘Alzheimer is geen ouderdomsziekte’

-Testosteronfactor beschermt mannenbrein

-Zo maakt koffie je scherp

-Alcohol belangrijkste oorzaak vroege dementie

-Minder kans op alzheimer met vitamine C en E

-Ware oorzaak alzheimer ontdekt?

-Sauna beschermt tegen alzheimer en houdt je jong

Lichtvervuiling tast geheugen aan

Stof in broccoli beschermt hersenen

Yoga-oefening van 12 minuten verbetert 55-plus-geheugen