Eet als een Griek

0

In de jaren zestig van de vorige eeuw bleek uit de ‘Zeven Landen Studie’, een groots opgezet internationaal bevolkingsonderzoek, dat mensen rondom de Middellandse zee dankzij hun eetgewoonten veel beter beschermd zijn tegen hart- en vaatziekten dan onder andere Amerikanen en Nederlanders. De gunstige effecten blijken nu ook welvaartskwalen als kanker, diabetes en overgewicht te bestrijken.

Inmiddels zijn wetenschappers ook andere lokale eetgewoontes op het spoor die net als het mediterrane dieet kerngezond zijn, zoals de traditionele eetgewoontes van het Japanse eiland Okinawa, en dichter bij huis het Nordic diet (traditionele keukens van de Scandinavische landen) en het Zuid Europese Atlantische dieet (Noord-Portugal en het Spaanse Galicië).

Maar van alle diverse eetgewoonten, is de bewijskracht voor het mediterrane dieet veruit het sterkst. Mediterrane voedingsprincipes zijn eenvoudig in de Hollandse keuken in te passen en de benodigde ingrediënten zijn hier ruimschoots voorhanden. Hoe je het beste uit Nederlandse voeding haalt, vertellen voedingswetenschappers in Het nederterrane dieet.

Nu ook nog net als de Grieken, Italianen en Fransen van elke maaltijd een sociale happening maken en eten is niet alleen gezonder dan ooit, maar ook veel leuker!

 

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen:

Plaats een reactie