Blog

AGEs zijn een gevaar voor de volksgezondheid

Twee jaar geleden besloot ik het boek The AGE-Less Way van de Amerikaanse topwetenschapper Helen Vlassara in het Nederlands te laten vertalen en hier uit te brengen: Het anti-AGE-dieet. In dat boek (met recepten) stelt Vlassara dat giftige stofjes in voeding – advanced glycation endproducts ofwel AGEs –  een gevaar voor de volksgezondheid zijn. Dat ze het risico op diabetes, hart- en vaatziekten, dementie (en buikvet, rimpels en cellulite) vergoten. Vervolgens legt zij uit hoe je de inname van AGEs zo kunt verminderen dat ze je niet meer schaden.

Daarvoor hoef je geen gekke capriolen uit te halen. Het bereiden van je maaltijden met andere kooktechnieken volstaat. Wel adviseert Vlassara bewerkte levensmiddelen te mijden en zo veel mogelijk vers te eten en zelf te koken. Vanwege dat laatste advies, zegt zij tegenwerking van de levensmiddelenindustrie te ondervinden.

Sindsdien hebben diverse onderzoeksgroepen onafhankelijk van elkaar alleen maar meer aanwijzingen gevonden voor de gevaren van AGE-rijke voeding. Begin dit jaar verscheen in een wetenschappelijk tijdschrift een overzicht van twaalf goed uitgevoerde onderzoeken met proefpersonen naar het effect van AGEs in voeding. De auteurs concluderen: ‘Het gepresenteerde bewijs suggereert dat een voedingspatroon met veel AGEs kan bijdragen aan risicofactoren die samengaan met chronische ziekte, zoals ontstekingen en oxidatieve stress.’ Zoals gebruikelijk in dit soort artikelen, besluiten de wetenschappers met de – altijd terechte – opmerking dat er meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig is. Daarbij werden zij op hun wenken bediend.

Voldoende bewijs

De wetenschapper die zich twee jaar geleden in de Volkskrant kritisch over het werk van Vlassara uitliet, publiceerde afgelopen een kleine maar goed uitgevoerde studie waarbij 20 Nederlandse deelnemers met overgewicht beurtelings twee weken AGE-arme en twee weken AGE-rijke voeding aten. Zij zagen tijdens de AGE-rijke periode de insulinegevoelgheid afnemen (ongunstig) en tijdens de AGE-arme periode de insulinegevoeligheid toenemen (gunstig) – precies wat op grond van eerdere studies met dier en mens te verwachten was.
Helen Vlassara publiceerde deze zomer de grootste studie naar het anti-AGE-dieet tot nu toe. Het onderzoek duurde een jaar en er waren in totaal 138 proefpersonen bij betrokken (en kostte de Amerikaanse overheid ruim 5 miljoen dollar, liet Vlassara weten). Niet alleen verbeterde de insulinegevoeligheid bij degenen die zich aan haar anti-AGE-dieet hielden, ook werd er een reeks van stofjes en genen geactiveerd die in verband worden gebracht met gezond oud worden. Zo werd sirtuine 1 gestimuleerd, het beroemde eiwit dat ook geprikkeld wordt door ‘rode wijnpillen’ met resveratrol.

‘Waarschuw de bevolking tegen AGEs!’

Volgens Vlassara en een reeks andere onderzoekers is er inmiddels (meer dan) voldoende bewijs verzameld om de bevolking tegen AGE-rijke voeding te waarschuwen. Maar voor het zo ver is, moeten er allerlei overheidsadviescommissies over debatteren. De levensmiddelenindustrie, die wereldwijd miljarden verdient aan AGE-rijke producten, zal daarbij dwarsliggen, tegenrapporten uitbrengen en wetenschappers als Vlassara verdacht maken. 

Met Life Unlimited streven we er naar healthy-aging nieuws heet van de naald bij onze lezers bezorgen. We claimen daarbij gezondheidsadviezen te presenteren die hun tijd jaren vooruit zijn. Dit is een voorbeeld daarvan: wacht niet tot het Voedingscentrum in het jaar 2025 tegen AGE-rijke voeding begint te waarschuwen, maar start nog vandaag met het beperken van de AGE-inname.

De 7 beste tips tegen AGEs in je voeding

Het is niet nodig om alle AGEs uit voeding te mijden, minderen volstaat en is eenvoudig. Je hoeft er geen voedingsgroepen voor te laten staan, geen streng dieet te volgen en niet minder te eten. Je kunt het combineren met vrijwel elk ander dieet. Ook de recepten van het nederterrane dieet in Life Unlimited nr. 1: Masterplan voeding, vitaminen, verjonging zijn anti-AGE-proof.

Gebakken, gebraden en gegrild vlees en sterk bewerkte levensmiddelen zijn de belangrijkste bronnen van AGEs. Als je de volgende tips trouw opvolgt, zal de inname van AGEs drastisch dalen en je gezondheid verbeteren.

1  Bereid vlees en vis met minder ‘droge’ hitte en meer water (zoals bij stoven)
2. Eet minder vlees
3. Gebruik weinig vet
4. Gebruik zure marinades voor je vlees en vis
5. Mijd fastfood en industriële voeding
6. Eet veel groente en fruit
7. Eet mediterraan

That’s it! Zo simpel is het!

Hier vind je een (vleesloos) recept uit Het anti-AGE-dieet dat ik regelmatig op tafel tover.

Geniet en leef lang en gelukkig!

 

 

groene-lijn-blog

 

Midlife crisis? What midlife crisis?

Ik ben nu het boek Life Reimagined aan het lezen, waarin de Amerikaanse journaliste Bradley Hagerty ontdekt dat de ‘midlife crisis’ als een negatief, deprimerend proces helemaal niet blijkt te bestaan. Veel mensen merken wel ergens tussen hun veertigste en vijfenzestigste  dat ze in veel opzichten een tandje terug moeten schakelen, maar dit leidt in de meeste gevallen juist tot gezonde zelfreflectie en het bereiken van een hogere staat van geluk. Met een beetje beleid maakt het ouder worden een completer, wijzer en leuker mens van je.
 
Maar er speelt ook een ander verhaal: hoewel steeds meer mensen tot op hogere leeftijd gezond en energiek blijven, geldt dat niet voor iedereen. Een tijdje geleden was in het nieuws dat nieuwe generaties kinderen steeds ongezonder zijn dan de vorige. Dat komt vooral omdat kinderen zwaarder worden. Van overgewicht weten we nu dat het allerlei ziektes in de hand werkt en het verouderingsproces in de hoogste versnelling zet. Volgens de statistieken vlakt de toename in gemiddelde levensduur van Nederlandse vrouwen af. In de VS holt de gemiddelde levensduur van grote groepen zelfs achteruit.

 De oorzaak is heel eenvoudig aan te wijzen: het is voor 99 procent de lifestyle die bepaalt of je gezond oud wordt. Er ontstaat een kloof tussen groepen die wel en groepen die niet op hun gezondheid letten. Alleen al door niet te roken, op je gewicht te passen, te bewegen en veel groente en fruit leef je minstens tien jaar langer, volgens diverse studies.

Onze grootouders wisten nog niet hoe dodelijk roken en hoe schadelijk overgewicht is. Wij weten dat nu wel. Het komt erop neer dat je langer gezond kunt blijven en langer kunt leven door gebruik te maken van nieuwe kennis over gezondheid. Onze missie is je daarbij te helpen. Wij volgen de wetenschappelijke ontwikkelingen op de voet, houden contact met wetenschappers, artsen en therapeuten en zorgen ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste inzichten op het gebied van healthy aging.

Mijn beste healthy aging-advies: blijf je verdiepen in de ontwikkelingen en neem de moeite om de snel veranderende inzichten te begrijpen en toe te passen.

Leef lang en gelukkig!

 

Tekst: Pim Christiaans hoofdredacteur Life Unlimited 24 april 2016

groene-lijn-blog-met-logo

 

Nieuwsbrief 2 anti aging

Lekker lang van het leven genieten!

Langer gezond en energiek blijven: er kan veel meer dan je denkt en vrijwel dagelijks komen er nieuwe mogelijkheden bij. Als je het leuk vindt ontvang je voortaan om de week een nieuwsbief van Life Unlimited, een nieuw platform met nieuws en tips over healthy aging. Met een team van gedreven journalisten willen we je met nieuwsberichten, blogs, boeken en een nieuwsbrief informeren en inspireren.

Onze missie is jou in staat te stellen beter te profiteren van de snelle ontwikkelingen op het gebied van gezond ouder worden.
Met meer dan een miljoen wetenschappelijke studies die jaarlijks verschijnen, veranderen de inzichten over onze gezondheid in sneltreinvaart. Aan de lopende band rollen er baanbrekende ontdekkingen uit de medische wetenschap. Van een medicijn tegen grijs haar tot voedingsadvies op basis van je DNA: wat gisteren nog science fiction leek, ligt morgen al binnen handbereik. Ook worden oude waarheden voortdurend op de kop gezet. Tien jaar geleden werd het eten van veel eieren afgeraden omdat het je cholesterol zou verhogen, nu blijkt regelmatig een eitje tikken juist erg gezond te zijn. Decennia lang zijn we bang gemaakt voor vet, ten onrechte weten we nu. Wij willen ervoor zorgen dat je up to date blijft en steeds de juiste keuzes kunt maken. Wie weet levert dat je extra jaren van goede gezondheid op!
 
Want ondertussen blijft de gezonde levensduur maar toenemen en leven we steeds langer. Zestig wordt nu wel het nieuwe veertig genoemd, en binnenkort is tachtig misschien wel het nieuwe zestig. Terwijl onze grootouders tegen hun zeventigste vaak oud en versleten waren, zie je nu steeds meer mensen van die leeftijd lekker tennissen, tuinieren en reizen. Uit onderzoek blijkt dat mensen van 70 en ouder vaak heel gelukkig zijn en hun leven zelfs met een hoger rapportcijfer waarderen dan de gemiddelde veertiger en vijftiger. Ik vind het op mijn 56ste een enorm inspirerend gedachte dat – ondanks een heel goed leven tot nu toe – mijn beste jaren misschien nog wel voor mij liggen.

Leef lang en gelukkig!

Tekst: Pim Christiaans hoofdredacteur Life Unlimited 13 april 2016

groene-lijn-blogPim Christiaans 2016

 

 

 

 

Samen met een aantal collega-freelancers ben ik een nieuwe journalistiek initiatief gestart: een platform met onafhankelijke, goed uitgezochte en toegankelijk geschreven informatie over de kunst van het oud worden en jong blijven. Elk jaar verschijnen er naar schatting meer dan een miljoen wetenschappelijke artikelen die direct of indirect van belang voor dit onderwerp zijn. De eerste medicijnen gericht op het remmen van het verouderingsproces worden op mensen getest. Ondertussen blijft de levensverwachting toenemen. De keerzijde van de medaille is dat we ook steeds langer oud en gebrekkig zijn.

Hoe maak je verstandig gebruik van de lawine aan nieuwe kennis om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk gezond, energiek en ‘jong’ blijft? Daarbij gaan wij onze lezers en site-bezoekers helpen. Dat doen wij met de website www.lifeunlimited.nl, met onze nieuwsbrief en met een bookazine dat vier keer per jaar zal verschijnen. Met een bookazine bedoelen wij een boek gemaakt door een redactie en vormgegeven als een magazine. Om het financieel te kunnen realiseren, plaatsen wij advertenties, maar de redactionele inhoud is strikt onafhankelijk. In elk bookazine diepen we een ‘healthy aging thema’ uit op basis van interviews met wetenschappers en artsen. In het eerste bookazine is dat voeding en vitaminen, met onder meer interviews met professor Bruce Ames uit de VS en ‘onze eigen’ prof. dr. Cees Vermeer van de Universiteit van Maastricht.

Het eerste bookazine Masterplan vitaminen, voeding, verjonging is deze maand verschenen.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren