‘Slaap uit in het weekend en leef langer’

1

Als je op doordeweekse dagen slechts vijf uur per nacht slaapt, verhoogt dat je risico om te vroeg aan je einde te komen fors. Behalve als je in de weekenden uitslaapt. Dat suggereert een grote studie onder de Zweedse bevolking.

Stelselmatig minder dan zes uur per nacht slapen gaat ten koste van je gezondheid en levensduur. Idem dito als je langer dan acht uur per nacht slaapt. Tussen de zes en zeven uur slapen is ideaal. Tot zover het oude nieuws.

Door stress, hoge werkdruk, de verleidingen van late night-televisie, Netflix-verslaving en andere geneugten van het moderne bestaan (oh ja, en brullende babies en burenoverlast), slapen veel mensen op doordeweekse dagen te kort. Voor deze groep is het verleidelijk om zaterdag- en zondagochtend lekker lang te blijven liggen om ‘bij te slapen’. Slaapexperts gaan er echter vanuit dit niet werkt. De opgelopen gezondheidsschade door verloren nachtrust kun je in het weekend niet ongedaan maken met uitslapen, heet het. Het strenge advies luidt nog altijd: elke dag rond dezelfde tijd naar bed en rond dezelfde tijd weer op – ook in het weekend.

Onderzoek waarbij een groep van zo’n veertigduizend Zweden tot 65 jaar gedurende dertien jaar werd gevolgd, suggereert dat het anders zit (studie). Degenen die elke dag stelselmatig korter dan vijf uur per nacht sliepen, hadden een 65 procent groter sterfterisico dan degenen die doorgaans zes tot zeven uur  per nacht sliepen. Maar doordeweekse kortslapers die in het weekend lekker lang lagen te knorren, hadden hetzelfde sterfterisico als de zeven-uur-slapers. ‘Mogelijk compenseert lang slapen in het weekend het korte slapen doordeweeks,’ concluderen de onderzoekers.

Tekst Pim Christiaans

 

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: