0

Sterke afweer, gezonde ogen, gladde huid

 

Ascorbinezuur, oftewel vitamine C, heeft een bijna mythische status onder fans van supplementen. Dat komt omdat deze voedingsstof over een ellenlange lijst beschermende en helende eigenschappen beschikt.

Of het nu om je huid, hersenen, hart, ogen, botten of afweer gaat, vitamine C is er goed voor.

Tekst: Pim Christiaans.

Vitamine C is een van de beste in water oplosbare antioxidanten die de natuur te bieden heeft. Dit betekent dat de vitamine in de waterige delen van de cel vrije radicalen kan aanpakken. Zo beschermt de vitamine in samenwerking met de vetoplosbare antioxidant vitamine E het DNA tegen oxidatie, en daarmee tegen de tand des tijds.
Vitamine C is ook nodig voor de productie van collageen, het eiwit dat de huid stevigheid verleent en bovendien een belangrijke component van de bloedvaten is. Wat weinig mensen weten, is dat C via de aanmaak van collageen cruciaal is voor sterke botten. Daarnaast is het nodig is om kalk goed in de botten in te bouwen.
Verder komt vitamine C in actie tegen stoffen die chronische laaggradige ontstekingen stimuleren, verbetert het de werking van witte bloedlichaampjes (en dus de afweer), bestrijdt het virussen, verlaagt het ‘slecht’ LDL-cholesterol en laat het enzymen die betrokken zijn bij de ontgifting van het lichaam harder werken. Vooral die laatste eigenschap levert C een reputatie op als pantser tegen de gifstoffen die bij de schaduwkant van het moderne leven horen, van medicijnresten in het drinkwater tot uitlaatgassen in de lucht en spoortjes pesticiden in je voeding. Omdat de bijnieren bij het produceren van cortisol vitamine C gebruiken, beschermt de vitamine je ook nog eens tegen stress.
En dan is er nog de rol die C in het brein speelt. Het gehalte aan vitamine C in de hersenen is honderdmaal hoger dan in de rest van het lichaam, een belangrijke aanwijzing dat de vitamine belangrijk is voor de grijze massa. C is daar niet alleen actief als antioxidant, maar verhoogt ook de productie van – houd je vast – brain-derived neurotrophic factor (BDNF), een soort Pokon voor je brein dat de aanmaak van nieuwe neuronen en verbindingen stimuleert. Er is een verband tussen een lage vitamine C-inname en de geestelijke achteruitgang door veroudering en de ziekte van Alzheimer, aldus diverse studies. Andersom zijn er aanwijzingen dat vitamine C tegen hersenveroudering beschermt, vooral als het wordt gecombineerd met vitamine E (zie kader ‘Combineer C met E’).
Hoge inname van vitamine C staat in verband met het remmen van grauwe staar en het verminderen van schade door suikerziekte. En mensen die dagelijks 500 mg vitamine C slikken, zien op de korte termijn de bloeddruk iets dalen, aldus een review uit 2012 gebaseerd op 29 onderzoeken.

 

 

 

Het gaat te ver om hier álle gunstige eigenschappen van C op te sommen, maar deze mag beslist niet ontbreken: vitamine C is betrokken bij de aanmaak van carnitine (zie het kader op bladzijde xx), een stofje dat de mitochondriën, de energiecentrales van de cel, nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Een tekort aan vitamine C uit zich dan ook al snel in een gebrek aan energie en vermoeidheid.

Mooi oud

Na deze lofzang zou je denken dat een hoge inname van vitamine C je kansen op een lang en gezond leven fors verhoogt.

Lees het hele artikel over vitamine C via blendle of bestel ons bookazine Masterplan Voeding Vitamine Verjonging en ontdek hoe je een subtiel tekort ontdekt, wat de aanbevolen dosingen en wijze van gebruik is, of een vitamine C-supplement kan schaden en of je voldoend uit voeding haalt?

Bewaren

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: