Krillolie verbetert bloedsuiker beter dan vis

0

Een licht verhoogde bloedsuikerspiegel is al schadelijk voor de gezondheid. Gelukkig kun je er veel tegen doen, zoals  vaker vis eten. Noors onderzoek suggereert dat het slikken van krill-olie voor dat doel nog effectiever is.

Krill is een verzamelterm voor kleine ongewervelde, garnaalachtige zeedieren die in overvloed de oceanen bevolken. Net als vis bevatten ze essentiële vetzuren waar veel mensen te weinig van binnen krijgen: eicosapentaenoic acid (EPA) en docosahexaenoic acid (DHA). Maar deze vetzuren in krill zijn net even anders samengesteld dan in vis; bovendien is krill rijk aan een reeks interessante stofjes, zoals vitamine A en E en de nog veel krachtiger antioxidant astaxanthine.

Een ander voordeel van krill is dat de diertjes onderaan de voedselketen zitten; dat bekent dat ze veel minder dan vis vervuild zijn met zware metalen en andere gifstoffen.

Noorse onderzoekers wilden weten of krill-olie effectiever dan vis is in het verbeteren van bloedvetten en andere elementen in het bloed die gerelateerd zijn aan hart- en vaatziekte (studie).

Van een groep gezonde proefpersonen slikten er twaalf elke dag acht caspules met krillolie, terwijl twaalf anderen vis moesten eten. Het was zo uitgekiend dat beide groepen ongeveer vier gram visvetzuren per dag binnenkregen. Ter controle slikten twaalf proefpersonen dagelijks acht capsules met zonnebloemolie. Het onderzoek duurde twee maanden.

Inderdaad had krillolie een gunstiger effect op de bloedvetten dan visolie.  Ik was echter vooral getroffen door een interessante ‘bijvangst’ van de studie: de onderzoekers hadden ook de ‘nuchtere’ bloedsuikerspiegel van hun proefpersonen bepaald (ze hadden de afgelopen 12 uur niks gegeten). Steeds meer onderzoek geeft aan dat het erg belangrijk voor de gezondheid is dat die waarde laag blijft en niet -zoals bij de meesten – met de jaren steeds hoger wordt. Visolie en krillolie verlaagden beide de bloedsuikerspiegel, maar krillolie deed dit ‘significant’ beter.

Als je je bloedsuikerspiegel onder bedwang wil houden, lijkt mij de combinatie van vis eten en krillolie slikken geen slecht idee.

Tekst: Pim Christiaans

 

Een stabiele bloedsuikerspiegel die aan de lage kant is, vergroot je kansen om gezond oud te worden enorm. Bij vrijwel iedereen kruipt de hoeveelheid suiker in het bloed echter jaar na jaar omhoog. Dit schadelijke proces kun je remmen en zelfs terugdraaien. In deze uitgebreide E-gids staan de nieuwste feiten en adviezen overzichtelijk op een rij.

€ 2, 95 – BESTEL HIER

 

 

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: