‘Melatonine beschermt brein tegen veroudering’

0

Volgens een aantal onderzoeken beschermt het ‘slaaphormoon’ melatonine de hersenen tegen veroudering en alzheimer. Patiënten die geestelijk al achteruit gingen en langdurig hoge doseringen melatonine voor het slapen innamen, werden er zelfs weer scherper door.

Diep in het brein, tussen de twee hersenhelften ingeklemd, ligt de pijnappelklier. Dit orgaantje reageert op licht (via de ogen uiteraard) en stuurt het dag-nachtritme van je lichaam. Dat doet het door de boodschapperstof melatonine te produceren zodra het donker wordt. De vooraanstaande melatonine-onderzoeker Russel Reiter, hoofdredacteur van het vakblad Journal of Pineal Research, vertelt in ons boek Check je houdbaarheid dat het innemen van melatonine per tablet bij 60 procent van de mensen (dus niet bij iedereen!) problemen met het in slaap vallen kan verhelpen. Melatonine krijgt dat volgens Reiter voor elkaar door je biologische klok als het ware beter af te stellen.

Het is opvallend dat die interne klok bij veel mensen met dementie en alzheimer ontregeld is, waardoor ze ’s steeds later naar bed gaan en ‘s nachts gaan spoken. Mogelijk heeft dat te maken met een sterk verminderde melatonineproductie die deze ziekten kenmerkt (studie).

Productie eigen melatonine gaat achteruit

De melatonineproductie van de pijnappelklier gaat bij iedereen achteruit als een normaal onderdeel van de veroudering (studie). Reiter en andere wetenschappers denken dat het geen toeval is dat de leeftijdsgebonden vermindering van melatonine in het brein samenvalt met de toenemende kans op geestelijke aftakeling en alzheimer (artikel).

Waarom? Omdat melatonine niet alleen het slaap-waakritme stuurt, maar als een krachtig lichaamseigen antoxidant ook de hersenen beschermt.

De beste manier om je melatonineproductie zo hoog mogelijk te houden, is goed slapen in een goed verduisterde slaapkamer. Maar ook door melatonine te slikken, stijgt de hoeveelheid daarvan in de hersenen (artikel). Een aantal (dier)studies suggereert dat je hiermee het risicico op dementie, alzheimer en hersenschade reduceert.(review,review,studie)

Melatonine verkleint ook heel specifiek de schade die wordt aangericht door twee eiwitten die schadelijke kluwens vormen bij alzheimer: amyloïde beta proteïne en tau-proteïne (artikel). Daarnaast lijkt het de leeftijdsgebonden achteruitgang van de belangrijke bloedbrein-barrière te kunnen remmen (studie).

Melatonine maakte proefpersonen weer scherper

‘Milde cognitieve achteruitgang’ is de subtiele neergang van geestelijke vermogens die vaak voorafgaat aan dementie, alzheimer en andere degeneratieve hersenaandoeningen. Italiaanse onderzoekers gaven de helft van 50 patiënten die hiermee kampten 9 tot 18 maanden lang 3 tot 9 mg metalonine voor bedtijd. Na die periode scoorden de patiënten significant beter dan degenen die niks hadden geslikt op een brede reeks neuropsychologische testen (studie). De Italianen vervolgden het onderzoek met 96 patiënten, waarvan er 61 gedurende 15 tot 60 maanden dagelijks een uur voor bedtijd 3 tot 24 mg melatonine slikten. Nu scoorden de patiënten nóg beter dan de ‘niet-slikkers’ op een batterij testen. Bij de melatonineslikkers waren bovendien tekenen van depressie verminderd en was de slaapkwaliteit verbeterd (studie).

Het gaat te ver om te stellen dat het slikken van melatonine je brein bewezen langer jong houdt, maar hiervoor zijn dus wel in toenemende mate aanwijzingen.

In een email schreef professor Reiter mij het volgende: ‘The experimental evidence is strong that melatonin may reduce or slow neurodegeneration and inhibit cancer.  This is why many people take it on a regular basis. It has virtually no toxicity and may well have some significant benefits in terms of improving health.  It is also a powerful antioxidant.’ (‘Het experimentele bewijs is sterk dat melatonine neurodegeneratie zou kunnen verminderen of vertragen en kanker remt, Dat is waarom veel mensen het op regelmatige basis innemen. Het heeft hoegenaamd geen giftigheid en zou heel goed enkele belangrijke gezondheidsvoordelen kunnen hebben. Het is ook een krachtig antioxidant.’

Melatonine: dosis en wijze van gebruik

Volgens professor Reiter is het innemen van melatonine veilig zolang je het een uur tot een half uur voor bedtijd inneemt. Neem je het vroeger of later in, dan kun je het waak-slaapritme verstoren, neem je het overdag dan kun je er slaperig en minder alert van worden. Verder blijkt uit Spaans onderzoek dat je met metalonine je suikerhuishouding kunt verstoren als je het binnen twee uur na een maaltijd inneemt. Daarom adviseert een betrokken onderzoeker bij het gebruik van melatonine drie uur voor bedtijd niets meer te eten. Hoewel er geen ideale ‘healthy aging-dosis’ van melatonine is vastgesteld, wordt er meestal 0,5 tot 5 mg per dag aanbevolen. Zonder een exacte dosis te noemen, suggereerde Reiter in de email-wisseling dat hij  ‘al 23 jaar elke dag’ zonder negatieve bijwerkingen een veel grotere hoeveelheid slikt. De beste manier om melatonine snel in het bloed te krijgen, is door een tabletje onder de tong te laten smelten. Gewoon doorslikken werkt ook.

Tekst Pim Christiaans | Life Unlimited

Gerelateerde artikelen

Minder kans op kanker dankzij slaaphormoon melatonine

Melatonine verstoort suikerhuishouding

-Alcohol belangrijkste oorzaak vroege dementie

-Minder kans op alzheimer met vitamine C en E

-Ware oorzaak alzheimer ontdekt?

-Sauna beschermt tegen alzheimer en houdt je jong

Lichtvervuiling tast geheugen aan

 

Meer over de rol van melatonine bij diabetes en prediabetes in de E-gids Verlaag je bloedsuiker

 

 

 

 

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: