3 verrassende nadelen van smoothies

0
smoothies slecht voor gebit

In de ban van smoothies omdat ze zo goed voor je zijn? Lees dit interview met biologische tandarts Maartje Daamen-Brands en ontdek dat je behoorlijk in de gezondheidsproblemen kunt raken als je leeft op vloeibare groente en fruit.

 

Iedereen is tegenwoordig aan de smoothies en de juices. Sommige mensen leven zelfs compleet op gepureerde groente en fruit, zoals Joe Cross, de maker van de documentaire Fat, sick and nearly dead die zichzelf op een sapdieet genas van een autoimmuunziekte en ondertussen 45 kilo afviel.

Dat groente en fruit goed voor je zijn, staat als een paal boven water en royale porties passen in een healthy aging lifestyle. Maar al een tijdje lopen we hier bij Life Unlimited rond met een knagende vraag. Is het echt zo goed om aan de lopende band groente en fruit te pureren en vervolgens op te drinken? Is het wel zo’n goed idee als je je eten niet meer hoeft te kauwen?

Tijdens een perslunch van Himalaya Herbal Healthcare kregen we de kans om de vraag voor te leggen aan biologisch tandarts Maartje Daamen-Brands van tandartsenpraktijk De Liefde in Amsterdam. Naast tandheelkunde studeerde ze traditionele Chinese geneeskunde. Haar antwoord op onze vraag was ronduit schokkend.

Smoothie-nadeel 1:  je kaakbot veroudert versneld

“We zien dat bij moderne mensen de kaken smaller wordt doordat we steeds meer zacht voedsel zijn gaan eten. Verstandskiezen hebben daardoor geen ruimte om door te breken met alle gevolgen van dien. Als je kauwt, maak je enzymen aan die nodig zijn voor de spijsvertering. Als je vloeibare producten neemt, mis je die enzymen. Kauwen zorgt voor doorbloeding van de kaakspieren en de afzetting van kalk in het kaakgewricht. En het maakt de kaakspieren sterker.” Je zou dus kunnen zeggen dat het kaakbot versneld veroudert als we op vloeibaar voedsel leven.

Smoothie-nadeel 2:  De kans op gaatjes neemt toe

Maar daarmee is nog niet alle leed geleden, aldus Daamen-Brands. Ook de kans op gaatjes neemt toe. “Op het moment dat je iets eet of drinkt, met uitzondering van water, wordt het speeksel zuurder om de spijsvertering in werking te stellen. Dit zure speeksel lost mineralen op uit de tanden en dat is het moment dat er gaatjes ontstaan. Het speeksel blijft 30 tot 45 min zuur, daarna wordt het speeksel weer neutraal en nemen de tanden mineralen weer terug op in het glazuur. Ik zie weleens patiënten met orthorexia of extreme diëten. Die leven op smoothies en hun gebit heeft daar ernstig van te lijden. Ze hebben vaker dan vijf ‘eet’momenten per dag. Daarom is er onvoldoende tijd voor de remineralisatie van hun tanden.”

Smoothie-nadeel 3:  Er ontstaan eerder tandvleesproblemen

En ook het tandvlees mist de natuurlijke massage die optreedt tijdens het kauwen als we vertrouwen op zachte en vloeibare voeding. Daardoor ontstaan eerder tandvleesproblemen. En die dragen sterk bij aan ellende elders in het lichaam: ontstekingsprocessen en hart- en vaatziektes. Kortom onnodige veroudering omdat we te veel zacht, ‘voorgekauwd’ voedsel eten.

Maximaal 5 eetmomenten per dag

Daamen-Brands heeft een belangrijk advies om – behalve tandenpoetsen en flossen – je tandvlees en gebit gezond te houden. Beperk het aantal eetmomenten tot maximaal 3 à 5 per dag. “Hoe minder hoe beter. Het duurt na een maaltijd drie kwartier voordat het speeksel de mond weer heeft geneutraliseerd. Daarna kan de mineraalafzetting in de tanden weer op gang komen, wat nodig is om het glazuur te versterken. We gebruiken nu tandpasta met fluoride om dit proces te activeren, maar met maximaal 5 eetmomenten per dag, heb je helemaal geen fluoride nodig. En ga niet meteen na het eten of drinken poetsen, maar wacht drie kwartier tot de mineralisatie van het glazuur weer op gang is gekomen.”

Eet een wortel bij je smoothie

wortelMaar Daamen-Brands geeft toe dat smoothies toch een goede manier zijn om aan een extra portie groente en fruit te komen. Vooral als aanvulling op ons ‘armoedige’ geraffineerde dieet. Met één smoothie per dag zul je bovendien niet snel in de tand(vlees)problemen komen, maar leef je op smoothies, dan loop je op den duur risico je mondgezondheid te ondermijnen en daarmee je houdbaarheid van je tanden, kaken en uiteindelijk je hele lichaam. Daarom heeft Daamen-Brands voor smoothie-fanaten een gouden tip. “Eet er een paar wortels bij, dan blijven ook je tanden in vorm. ”

Maar nog beter is het om in plaats van een smoothie een grote bak salade te maken met daarin ook harde groentes en fruit, zoals selderij, wortel, radijs en appel of een paar noten.

Kauwen houdt je brein jong

Oh ja, tijdens het schrijven van ons meest recente boek Check je houdbaarheid kwamen we dit opmerkelijke feit tegen: kauwen beïnvloedt het brein. Een Japanse onderzoeksgroep keek naar de textuur van levensmiddelen en ontdekte dat het kauwen op knapperige of harde producten de neurogenese (de aanmaak van nieuwe zenuwcellen in het brein) aanzet. Dat betekent dus dat knagen je brein jong houdt!

Tekst: Hanny Roskamp / Life Unlimited

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: