Houd je testosteron op peil

0
testosteron, stoomcursus

Alles over het hormoon dat een man energiek, optimistisch, scherp, sterk en sexy houdt. In deel 2 van Stoomcursus testosteron vertelt hormoonfactor-coach Ralph Moorman hoe een man met natuurlijke middelen zijn geslachtshormoon op peil kan houden.

In de vorige aflevering van deze serie over testosteron heb je kunnen lezen dat je mannelijke geslachtshormoon niet alleen belangrijk is voor je sex drive, maar ook je gezondheid van top tot teen beschermt. En testosteron heeft een krachtig effect op je humeur en gedrag. Een van de meest voorkomende maar minst bekende symptomen van een te lage testosteronspiegel, is een gevoel algemene misère, lusteloosheid, uitgeblustheid, zuurpruimenhumeur en ouwelullensomberheid. Maar, je voelt hem al aankomen, door de jaren heen daalt bij de meeste mannen het testosterongehalte.

Je produceert steeds minder testosteron

Op je achttiende bevatten je ballen 700 miljoen ‘cellen van Leydig’, kleine fabriekjes die testosteron produceren. Vanaf ongeveer je 35ste legt er gemiddeld elke vier seconden een cel van Leydig het loodje, met als gevolg dat je testosteronspiegel jaarlijks ongeveer twee procent zakt. De kans is groot dat je ballen op je tachtigste nog maar een derde van je oorspronkelijke testosteronproductie halen. Bleef het daar maar bij. Maar nee, ook de samenstelling van je testosteron sukkelt achteruit: wat eens raketbrandstof was, verandert langzaam in walmende peut voor een tweetaktmotortje.

 Testosteron wordt door twee rampen getroffen

Pas op, wat nu volgt is een staaltje hogere hormoonkunde dat geen man mag missen. Zodra je testosteron vanuit je ballen in je bloedbaan aankomt, plakt zo’n 98 procent ervan vast aan transporteiwitten. De belangrijkste heten – hou je vast – sekshormoon bindende globulines, in vakjargon SHBG’s genaamd. Het zijn geniepige stofjes: testosteron dat aan SHBG kleeft, is waardeloos omdat je lichaamscellen er niks meer mee kunnen. Waar je het van moet hebben, is het overgebleven restje ‘vrije testosteron’, het ware levenselixer van de man. Naarmate je ouder wordt, verschijnen er meer SHBG’s in je bloed. Qua testosteron voltrekt zich dus een dubbele natuurramp.

Ramp 1: door het ouder worden produceren je ballen steeds minder ‘totaal testosteron’.

Ramp 2: Door de toenemende hoeveelheid SHBG’s gaat ook het aandeel ‘vrij testosteron’ naar de kelder (zie grafiek).

 

Advies van hormoonfactor-coach Ralph Moorman

Ralph Moorman, testosteronHard core bodybuilders experimenteren al sinds jaar en dag met allerlei middelen die SHBG’s onklaar maken en krikken zo hun gehalte aan het spieropbouwende vrije testosteron op. Toen Ralph Moorman als twintiger levensmiddelentechnologie in Wageningen studeerde, was hij in zijn vrije uurtjes regelmatig in een krachthonkt te vinden. ‘Ik deed mee aan wedstrijden van ‘natural bodybuilders’, dat zijn bodybuilders die van de anabole steroïden afblijven,’ vertelt hij. ‘Vlak voor een wedstrijd volgde ik altijd een streng hongerdieet om zoveel mogelijk vet te dumpen. Maar ik merkte dat ik dan óók spiermassa kwijtraakte. Bovendien stortte mijn libido in. Andere bodybuilders hadden dezelfde ervaringen. Ik wilde hier meer van weten en daarom liet ik in aanloop van wedstrijden mijn hormoonspiegels testen. Toen bleek dat door mijn strenge dieet de SHBG’s waren verhoogd en de vrije testosteron was verlaagd.’

Moorman raakte gefascineerd door de relatie tussen hormonen, voeding en gezondheid en volgde een reeks artsenseminars daarover in de VS. In de afgelopen jaren schreef hij de boeken De hormoonfactor en Het hormoonbalansdieet, waarin hij uit de doeken doet hoe je met natuurlijke, veilige middelen een reeks hormonen kunt manipuleren. ‘Wat je eet en drinkt bepaalt heel sterk je hormonen, en je hormonen bepalen hoe je in je vel zit,’ zegt hij stellig. ‘Ook factoren als stress, slaapgebrek en lichaamsbeweging hebben invloed. Als man kun je met een hormoonvriendelijke lifestyle heel lang je testosteronhuishouding op peil houden.’

3 manieren om je testosteron te beschermen

  1. Volg geen hongerdieet. Strenge caloriebeperking verlaagt onmiddellijk je vrije testosteron. Als je wil afvallen, volg dan de weg van de geleidelijkheid.
  1. Kalm aan met alcohol. De aanmaak van SHBG’s wordt in je lever gecoördineerd en dat proces kan verstoord raken door sloten alcohol.
  1. Eet oesters. Een tekort aan het mineraal zink is funest voor je vrije testosteron. Oesters en zeevruchten bevatten veel zink en staan daarom bekend als lustopwekkend.

Meer natuurlijke hormoontips van Ralph Moorman vind je op dehormoonfactor.nl

 

Stoomcursus deel 1: het brein

Tekst: Pim Christiaans / Life Unlimited

Pim is als journalist al 30 jaar gespecialiseerd in anti aging en is de auteur van de boeken De houdbare man, De houdbare vrouw en Check je houdbaarheid. Hij is hoofdredacteur van Life Unlimited.

 

 

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: