Verjongend: groentefondue met Hollandse groenten

0

In Life Unlimited nr 1, Masterplan voeding, vitaminen, verjonging, staan zes verjongende recepten van Maya Frijn volgens het nieuwe nederterrane dieet. De dip van de groentefondue is gebaseerd op bagna cauda uit Piemonte. Ideaal als voorgerecht. Op ons redactiefeestje ter ere van het eerste bookazine was de groentefondue een groot succes als party snack!

Ingrediënten bagna cauda
6 tenen knoflook
1 dl melk (kan ook sojamelk zijn)
3 glazen lekkere extra vergine olijfolie
300 gram gezouten ansjovis (blik of vers)

Bereidingswijze
Doe de tenen knoflook in de melk en zet op een heel zacht vuur. Het mag niet koken! Laat het een halfuur trekken, tot de tenen helemaal zacht zijn. Doe er dan de olijfolie en ansjovis bij (indien vers: even graatjes verwijderen en afspoelen). Laat het geheel nog een minuut of 10 pruttelen terwijl je ondertussen de ansjovis en knoflook fijnmaakt. De olie blijft een beetje ‘drijven’, maar dat is normaal. Als de saus echt gaat schiften, dan geen nood: even goed kloppen met de hand, mixer of staafmixer. Giet de saus in een fonduepan en zet die op het rechaud. Dip de groenten erin.

Groenten om mee te dippen
Koolrabi, winterpeen, pastinaak, rammenas, bleekselderij, paprika, komkommer, bloemkool, gekookte biet, snijbiet, stevig gekookte aardappel, broccoli, asperges, schorseneren, champignons en prei. De groenten kun je rauw eten, maar je kunt ze ook even kort blancheren: snijd ze in dikke repen en zet een pan water met zout op. Zodra het water kookt doe je de groenten erin:
Koolrabi: 3-4 minuten
Winterpeen: 3-6 minuten
Pastinaak 3-6 minuten
Bloemkool: 3 minuten
Broccoli: 1 minuut
Champignons: 2-3 minuten
Prei: 2-3 minuten
Asperges: 1 minuut
Meteen nadat je de groenten uit het water hebt gehaald, dompel je ze onder in een bak ijskoud water.

Meer recepten en alles over het nederterrane dieet in Life Unlimited nr 1, Masterplan voeding, vitaminen, verjonging.

De prachtige foto’s van de nederterrane gerechten zijn van Simone van den Berg.

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen:

Plaats een reactie

  1. Posted by Olivier Vons, at Reply

    Lijkt mij een lekker recept.
    Maar drie “glazen” olijfolie, daar kan je alle kanten mee op.
    Aan wat voor glazen denken jullie.
    Groet
    Olivier

  2. Posted by Robert Elsing, at Reply

    Sorry Olivier voor de late reactie. Het was bij ons even onduidelijk wie je zou antwoorden. Hoe dan ook: glazen van ongeveer 1.5 a 2 dl.