Is kaas goed voor je hart?

2

In de leuke artikelenreeks Beter/Eten in de Volkskrant-weekendbijlage Sir Edmund, legt Ellen de Visser wekelijks een kwestie over gezondheid en voeding onder de loep. Onlangs behandelde zij de Franse paradox. Fransen eten meer verzadigd vet dan Amerikanen (en Nederlanders), maar hebben toch veel minder last hart- en vaatziekten, hoe kan dat? Inmiddels is de ‘vet-hypothese’ van tafel: verzadigd vet blijkt niet zo slecht als lang werd aangenomen. Maar waarom hebben de Fransen dan minder last van hun hart en vaten? Ook de ‘wijn-hypothese’ kan in de prullenmand: epidemiologisch onderzoek waaruit zou blijken dat een glaasje rode wijn goed voor de gezondheid is, is onderuitgehaald, vertelt een wetenschapper in Check je houdbaarheid dat ik samen met Hanny Roskamp schreef. Om voldoende van de beschermende rode wijn-stof resveratrol binnen te krijgen, zou je elke dag een half wijnvat moeten leegdrinken, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Frans Kok, emeritus hoogleraar voeding en gezondheid merkt in het artikel terecht op dat de Franse paradox niet door één voedingsgewoonte verklaard kan worden, maar samenhangt met een scala aan factoren rondom eetgewoonten, leefstijl en leefomstandigheden.
Desondanks is er binnen de wetenschap een nieuwe verklaring voor de Franse paradox in de mode: kaas! De kaasconsumptie in Frankrijk is met 26 kilo per hoofd van de bevolking zo’n beetje de hoogste ter wereld. Hoewel kaas veel vet bevat, blijkt het toch het cholesterol ietsjepietsie te verlagen; waarom is mysterieus, misschien via het gunstig effect van kaas op de darmflora.
Wij hebben een betere verklaring voor de ‘kaas-hypothese’. Kaas, en dan vooral schimmelkazen als camembert en roquefort, bevat veel vitamine K2. Hoogleraar Cees Vermeer (Maastricht) heeft aangetoond dat een hoge K2-consumptie het risico op hart- en vaatziekte verkleint.  Toen ik hem interviewde voor het bookazine Slik je jong waar wij nu aan werken, zei hij dit: ‘Wij hebben met een studie onder 4500 Rotterdammers laten zien dat mensen die de meeste K2 met de voeding binnenkrijgen, 50 procent minder aderverkalking hebben en 50 procent minder kans op hart- en vaatziekten, vergeleken bij mensen die de minste K2 consumeren. De totale sterfte onder mensen die de meeste K2 binnenkrijgen, ligt een kwart lager.’

 

Vrijwel alle Nederlanders (en ook Amerikanen) krijgen volgens Vermeer te weinig K2 binnen. Natto, een gefermenteerd sojaproduct dat populair is in Japan, bevat nog meer K2 dan kaas. Dit is volgens Vermeer een van de redenen waarom Japanners relatief weinig door hart- en vaatziekte worden geteisterd. Het product dat het allerhoogste K2-gehalte bevat, is foie gras. Zou het toeval zijn dat de streek Périgord, befaamd vanwege de ganzenteelt en foie gras-productie, binnen Frankrijk de laagste sterftecijfers door hart- en vaatziekte scoort?
Veel foie gras eten is qua dierenleed wat ons betreft geen optie. Natto is niet bepaald lekker. En kaas staat stijf van de advanced glycation endproducts (AGEs), dus zwelgen in kaas is onverstandig. Daan de Wit zoekt nu voor Slik je jong uit hoe je op verantwoorde en gezonde wijze je K2-inname via voeding naar een gezond niveau kunt tillen. Ik achtervolg Cees Vermeer al weken met vragen over het slikken van een supplement met K2.

 

 

Tekst: Pim Christiaans

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen:

Plaats een reactie