Sauna beschermt tegen alzheimer en houdt je jong!

0
sauna houdt je jong

Goed nieuws voor mensen die van de sauna houden: regelmatig saunabezoek verlaagt de kans op dementie en de ziekte van Alzheimer fors. Ook verbetert het de gezondheid van het hart en de vaten terwijl het de sterfte ‘aan wat dan ook’ tot wel veertig procent laat dalen. Aldus grootschalig Fins onderzoek.

Sauna’s zijn in Finland even gewoon als fietsen in ons land. Dagelijks even flink zweten bij een temperatuur van 80 graden celcius of hoger, is daar heel gewoon. Op een bevolking van 5,4 miljoen Finnen zijn er naar schatting 3 miljoen particuliere en openbare sauna’s.

Hoe vaker naar de sauna, hoe beter

Sauna beschermt tegen dementie en alzheimerDaarom was het voor Finse wetenschappers niet moeilijk om proefpersonen te vinden om het gezondheidseffect van het saunaritueel onder de loep te nemen. Ruim 2300 Finse mannen waren tussen de 42 en 60 jaar oud, toen wetenschappers ze tussen 1984 en 1989 onderzochten en gezond verklaarden. De frequentie van hun saunabezoek werd genoteerd en twintig jaar later werd gekeken hoe het er met de mannen voorstond (studie). Zoals was te verwachten, had bij een aantal van hen een vorm van dementie of de ziekte van Alzheimer toegeslagen. Helaas komen dit soort gebreken met de ouderdom. Maar naarmate de heren vaker in de de sauna hadden gezeten, was de kans dat ze geestelijke aftakelden kleiner: een zogenaamd ‘dosis-respons-effect’ dat er niet om loog.

Mannen die twintig jaar lang vier tot zeven keer per week minimaal vijftien minuten in de sauna hadden gezeten, profiteerden van een 66 procent kleiner risico om dement te worden en van een 65 procent kleinere kans om Alzheimer te ontwikkelen dan de mannen die ‘slechts’ een keer per week in een sauna hadden gezeten.

Sauna verkleint de kans op sterfte

Een studie met dezelfde groep mannen die in 2015 is gepubliceerd, gaf al aan dat vier tot zeven keer per week een kwartiertje in de (Finse) sauna de sterfte aan hart- en vaatziekte fors verlaagt en de algemene sterfte met maar liefst veertig procent omlaag brengt. Indrukwekkend.

De wetenschappers achter de studies kunnen de gevonden effecten niet verklaren. Omdat de sauna het effect op de bloedsomloop stimuleert, ongeveer zoals aerobe lichaamsbeweging dat doet, vermoeden ze dat de sauna het effect van sporten imiteert. Daarvan is met talloze studies een weldadige effect aangetoond op de hersenen, het hart, de bloedvaten en nog veel meer. Aan je gezondheid werken terwijl je lekker zit of ligt – niet gek.

Sauna maakt hersenen gevoeliger voor feel good-neurotransmitter

De Amerikaanse wetenschapper Rhonda Patrick noemt in een lezing een aantal gunstige effecten van de sauna die met (dier)onderzoek zijn aangetoond. Zo maakt de sauna de hersenen gevoeliger voor endorfinen, de stofjes die je een prettig gevoel bezorgen bij een prettige ervaring. Kortom, door de sauna zou je prettige gebeurtenissen intenser kunnen beleven.

De hitte stimuleert ook de aanmaak van heat shock proteines (‘hitte-schok eiwitten’), stofjes die beschadigde of verkeerd geproduceerde eiwitten opruimen of herstellen. Heel belangrijk, want het langzaam ophopen van kreupele eiwitten in en buiten de cellen is een fundamenteel verouderingsproces. Voorbeeld: de beruchte amyloïde plaques in de hersenen van Alzmeimer-patiënten zijn kluwens van misvormde eiwitten.

Meer groeihormoon dankzij de sauna

Ook activeert de hoge temperatuur van de sauna het Foxo3-gen, een soort meesterschakelaar die een reeks andere genen prikkelt die het lichaam tegen allerlei vormen van stress beschermen. Zowel heat shock proteinen als het FOXO3-gen spelen een sleutelrol in het onderzoek naar veroudering en levensverlenging.

Last but not least verhoogt saunahitte de aanmaak van het groeihormoon, een hormoon dat onder meer reparatiewerkzaamheden, spiergroei en vetafbraak reguleert en helaas afneemt bij het ouder worden.

Koud afdouchen is ook gezond

En het koud afdouchen als je stomend uit de sauna stapt? Dat leidt tot de aanmaak van meer mitochondriën, de energiecentrales van de cel die juist afnemen door het ouder worden. Met extra mitochondriën kan de vetverbranding efficiënter verlopen en verbeteren je conditie en energiepeil.

Kortom, ga opzoek naar een fitnesscentrum met sauna. Naast minimaal 30 minuten per dag intensief (kracht)sporten, past een kwartiertje flink zweten in een Finse sauna (droge hitte, minimaal 80 graden C) en koud afdouchen perfect in het basispakket van verjongende gewoontes.

 

Tekst Pim Christiaans / Life Unlimited

Pim is als journalist al 30 jaar gespecialiseerd in anti aging en is de auteur van de boeken De houdbare man, De houdbare vrouw en Check je houdbaarheid.

gratis

Bewaren

Schijf je in op onze nieuwsbrief!

De ontwikkelingen op het gebied van healthy aging gaan adembenemend snel! Met onze nieuwsbrief ontvang je de nieuwste inzichten en adviezen vers van de pers in je mailbox.

Warm aanbevolen: